Pysytään piilossa

Anonyymia pohdintaa naiseudesta, sen odotuksista sekä siihen liittyvistä ilmiöistä. Sekä muuta siihen viittaavaa.

17.8.06

Tietokoneliikkeissä

Tietokoneliikkeisiin mennessä (oman sukupuoleni edustajana) myyjät odottavat aina, että en tiedä tietokoneista mitään. Todellisuudessa en ole mikään huippuasiantuntija, mutta osaan laittaa tietokoneeni palasiksi, vaihdella palikoita ja koota sen. Tietokoneiden peruskomponenttien ymmärtäminen kun ei vaadi tohtorin tutkintoa. Joskus jopa väittävät vastaan, että tarvitsenko todella noin tehokkaan komponentin. Minä kun pidän tietokoneestani siitä että se on tehokas.

Tämän rinnalle on noussut uusi ärsyttäjä. Mennessäni liikkeesseen kyselemään tuotteiden hintoja ja vertailemaan niitä tahdon saada ylenmalkaisia vastauksia "käy katsomassa netistä". Minne hävisi asiakaspalvelu? Jopa selkeään kysymykseen millaisia kannettavia teillä on myynnissä, vastattiin, että "katso sieltä meidän sivuilta". Harmillista on, että näin tuppaa käydä eteenkin pienissä firmoissa, joiden nimen unohtaa korttelin päästä. Hyvähän siinä on sitten tehdä vertailuja kun urautuu isojen firmojen asiakkaaksi.

2 Comments:

Blogger Näkymätön tyttö said...

Minä olen saanut ihan hyvää palvelua, paitsi tulostinta ostaessani. Minä toisaalta en ostakaan komponentteja vaan ulkoisia dvd-asemia sun muita. Olen kyllä yleensä tiennyt mitä suunnilleen haluan ja yleensä myyjät ovat kunnioittaneet sitä. Muistan kyllä kun lukiossa piti hankkia pitkää matikkaa varten laskin, opettajani inhosi kaikkea laskutikkua teknisempää ja hänen kursseillaan pärjäsi ihan hyvin tavallisellakin laskimella. Kirjakaupan myyjä vain kieltäytyi itsepintaisesti myymästä minulle tavallista laskinta (jolla sitten pärjäsin hyvin yo-kirjoituksissakin), piti tulla toisena päivänä uudestaan. En tiedä oliko sukupuolellani väliä, hän taisi pitää minua tietämättömänä.
Minun pitäisi ostaa nyt ulkoinen kovalevy, tiedän minkä mallin haluan (muutkin kelpaavat kunhan niissä on Firewire) mutta en tiedä kehtaanko kuitenkaan marssia tietokoneliikkeeseen kysymään sitä. Ehkä kysyn vain yleensä kovalevyistä.

8:41 PM  
Anonymous Anonymous said...

Tylyt myyjät saavat asiakkaat siirtymään nettikauppoihin, ja sitten ihmetellään miksei kauppa käy! Näin on myös valokuva-alan kivijalkakaupoissa. Ostaja käy (ehkä) katsomassa liikkeessä, mutta kun ei saa tietoa tai myyjä on torjuva tai vähättelevä, ostaja etsiytyy alan foorumeille, kysyy kysyttävänsä sieltä ja tilaa netistä.

8:51 PM  

Post a Comment

<< Home